Click Here To Find Out More About:

By Gary Holdon

Because protein does not appear to be the sole type of food mankind is designed to consume, it is recommended that you talk to your physician before undertaking such a diet. Whatever opinions are expressed in this article, they are just opinions based on small observations that may only apply to individuals other than you. Consult your doctor about anything you read here before making any major changes in how you eat.

What we don’t know is just how reliably weight loss with high protein diets can be predicted. We do know that some people have lost a lot of weight on high protein diets. We also know that a lot of people have not lost weight on high protein diets. Probably a greater majority just can’t stand to eat nothing but protein for a prolonged period of time. The reason I mention that is that weight loss is generally recorded in the first month or two of high protein diets.

Another thing we know is that among those who have lost a lot of weight, there are also signs of dehydration or at least a lack of bloating. That may be why the weight loss ceases after a period of time. After all, you can only give up so much water.

YouTube Preview Image

The interesting thing here is that on standard diets, which consist of balanced diets, weight loss is much slower, but continues on as long as the person keeps the total calorie count down. Many do give up, however, because at times weight loss may be so slow as to be unnoticeable. However, those who stick with it a long time come to realize that the weight loss does continue even when it is unnoticeable.

Weight loss with high protein diets seems to have an opposite psychological effect. A bunch of weight is lost right away when beginning the high protein diets. The encouraged dieter is led to continue, but suddenly notices the weight loss has stopped. Tired of the limited diet plan, the discouraged dieter usually quits the high protein diet right away.

Unproven theories about how weight loss composition occurs may have been the most damaging part of the development of high protein diets. For example, one theory was that you would lose less muscle on a high protein diet because your body wouldn’t need to break down as much protein from your body to burn as energy. But when someone tried to back that up with a study, the results showed the opposite. People who ate balanced diets while dieting had a slightly lower percentage of their weight loss occur as a result of muscle loss. The theory of weight loss by ketosis when eating only fats and proteins has also come from questionable amounts of evidence.

Mankind just isn’t designed to exist on one type of nutrient. Our bodies are designed to use a wide variety of nutrients, and dysfunction well when missing any of them. So you should definitely consult at least your doctor, and probably a nutritionist as well, before you begin any extreme diets, such as high protein diets.

About the Author: Gary Holdon is a writer and internet publisher. Read his popular weight loss and fitness articles at

11-weight-loss.net/

Source:

isnare.com

Permanent Link:

isnare.com/?aid=214946&ca=Wellness%2C+Fitness+and+Diet

Friday, October 24, 2008 

On August 21, the Polish weekly Przekrój published an advertisement for Dan-Mark exercise books, bearing the logo of 4fun.tv, a Polish music/interactive TV station. Part of the advertisement contained a definition of the word “exercise book”. The wording looked familiar, and Wikinews consulted Wikipedia, the collaborative online encyclopedia.

Upon seeing the Wikipedia definition, it appeared that the entry quoted in the promotional material was identical to the initial two paragraphs of the relevant Wikipedia entry.

Freelance reporters for the Polish Wikinews decided to find out the reason for such a similarity and whether either of the texts (the advertisement’s or Wikipedia’s) might be a case of copyright violation.

The reporters contacted a Jaros?aw Janas, Creative Director of 4fun.tv., where the ad appeared. His reply included the following claim:

Copyright on text does not last for fifty years as claimed by Janas, but for 70 years after the death of the author.

To investigate the authenticity of the above claims, Wikinews asked the main author of the two paragraphs in question, Wikipedian Julo, about the sources used to write the entry. He confirmed that he had written the text in question, and not copied it from an encyclopedic publication as claimed by Jana.

It is therefore impossible that both Julo and the people responsible for the exercise book advertisement have used the same uncopyrighted encyclopedia, thus coincidentally creating identical texts. The reporters also noted that the first draft of the introduction to the article was written by WaldemarWolskiHuta (February 2006). Afterward the text had undergone some modifications by Julo (September 2006), as well as Picus viridis and Beno (March 2008). However, the text presented in the press promotional material, which – according to 4fun.tv – came from an old-print encyclopedia is identical to the Wikipedia entry after the changes mentioned above had been made. Julo added that he was still alive, together with the other authors of the article in question who constituted the group of the copyright co-holders. This naturally led to a conclusion that neither 50 nor 70 years could have passed since their death. He left 4fun.tv’s actions with a comment that although the contents he and the other Wikimedians had made public and free, they are far from making them available in any “free style”, but under a specified license.

In follow up messages to Jaros?aw Janas, Wikinews reporters confronted the creative director over his seemingly inaccurate claims.

Wikinews was told in a reply that 4fun.tv would ignore the claims unless they see permission from the author of the original content to investigate this story. They were also informed that further e-mails without any specifics sent by the reporter would be qualified as spam. 4fun.tv’s creative director further added that he found the reporter’s picture on the Internet and asked how the person would feel if this picture was to appear on billboards or press releases that advertised the TV station.

Wikipedia does allow copying of its content under certain conditions. The encyclopedia’s content is released under the GNU Free Documentation License, which means that it can be copied, modified, and used commercially and non-commercially – under the conditions that the license’s text is included with the copied content and the five main authors are mentioned. If a part of the article is used, like in the example quoted in this news story, a “right to quote”, recognized by Polish law, may be used. In such a case it suffices to mention the source of the text (Polish Wikipedia) and the author of the excerpt. 4fun.tv met none of these conditions, meaning that copyright has been violated.

Over a year ago Polish Wikinews reported on a similar problem, regarding the use of free-licensed photographs. Since that time such “borrowings” have become less frequent, however photos are still being used in discordance with the license. Journalists have gotten used to citing sources, e.g. Wikipedia, although licensing conditions require attributing the actual author, not the source. So instead of attributing John Doe for his contribution, agencies like Polska Agencja Prasowa (Polish Press Agency) are attributing the source, Wikipedia.

In early September 2008 a similar situation occurred in relation to the Polish edition of Wiktionary. Gazeta Wyborcza, a Polish daily, published an IKEA advertisement, on the opening page of which an almost word-for-word Wiktionary entry was placed; additionally the advertisement used the characteristic MediaWiki layout. The reference to the external source used was missing.

In April 2008, an example of an Australian professor was cited; the scientist, in a reply to a news story, quoted a Wikipedia definition almost word-for-word. The same professor condemned the use of Wikipedia in his previous press appearances.

In 2005 Wikipedia material was discovered in the German weekly magazine Der Spiegel, which acknowledged its fault and published appropriate apologies in place of the article in the online edition.

Frontline magazine in 2007 was found using an image from Wikipedia without proper credit. When pointed out the magazine acknowledged the failing and a correction was promptly given in the subsequent issue.

Historic gym the site of Benet Academy, Illinois victory over Oswego

Monday, January 18, 2010 

The Benet Academy Redwings boys basketball team defeated the Oswego High School Panthers 40–34 Saturday night at Benet’s historic Alumni Gym. 

Located at Lisle, Illinois, United States, the gymnasium is home to Benet’s winning streak of 102 consecutive home games. The statewide record lasted from November 26, 1975 until January 24, 1987, when Naperville North High School defeated the Redwings 47–46. Benet also achieved 96 consecutive victories in the Western Suburban Catholic Conference at that time. 

The school continued to use the facility, colloquially referred to as the “Old Gym” or the “Small Gym”, until the end of the 1994 season, when a newer athletic center was built on campus. It wasn’t until the late 1990′s when then-coach Marty Gaughan decided to play one game per year in the Alumni Gym to remind the school of its history. “There is just an electricity, and you feel it when you are in there,” said Gaughan, who coached the team from the 1989–1990 season to the 2007–2008 season. 

This tradition continued until the 2006–2007 season, when the Redwings played against long-time rival St. Francis High School. Renovations prevented the gym from being used for athletic events over the past two seasons. This game was Benet coach Gene Heidkamp’s first opportunity to coach in the older gym. “So much history and winning has taken place there, which makes it so special. It is something the entire school community is excited about,” said Heidkamp. 

Saturday’s game was played at the Alumni Gym at the request of Oswego assistant coach Jim Bagley. He wanted his son, senior forward Chris Bagley, to experience the same atmosphere he had as he played for Benet in the 1978–1979 season. Greg Kwiatkowski was also Jim Bagley’s teammate in Benet, and his son, Joe Kwiatkowski, was in the Panthers’ starting lineup as well. “Two of us who played at Benet together and now our son’s play on [Oswego] together and for them to have a chance to play where we played is going to be a great night and great experience,” said the senior Bagley. 

Alumni Gym apparently still had its charm in the second half for the Redwings, whose 15–17 score at halftime worsened into an 11-point deficit in the third quarter. Benet fell behind with a score of 21–29 at the start of the fourth quarter. From that point, the Redwings’ defense began to kick in. Oswego could make only 2 of its 13 field goals in the third quarter. Benet’s offense also gained momentum as center Frank Kaminsky scored all of his 9 points in the fourth quarter. A shot by senior Mike Runger brought the score to 31–31, and two consecutive driving layups by David Sobolewski gave Benet the lead that would last for the rest of the game. 

“We hit a dry spell there, but let’s give credit where credit is due. Defense wins games and they are the best defensive team we’ve faced all year,” said Oswego coach Kevin Schnable.

Benet’s Matt Parisi led his team with 15 points, and Sobolewski scored 12. Oswego’s Andrew Ziemnik also scored 12. 

Friday, October 24, 2008 

On August 21, the Polish weekly Przekrój published an advertisement for Dan-Mark exercise books, bearing the logo of 4fun.tv, a Polish music/interactive TV station. Part of the advertisement contained a definition of the word “exercise book”. The wording looked familiar, and Wikinews consulted Wikipedia, the collaborative online encyclopedia.

Upon seeing the Wikipedia definition, it appeared that the entry quoted in the promotional material was identical to the initial two paragraphs of the relevant Wikipedia entry.

Freelance reporters for the Polish Wikinews decided to find out the reason for such a similarity and whether either of the texts (the advertisement’s or Wikipedia’s) might be a case of copyright violation.

The reporters contacted a Jaros?aw Janas, Creative Director of 4fun.tv., where the ad appeared. His reply included the following claim:

Copyright on text does not last for fifty years as claimed by Janas, but for 70 years after the death of the author.

To investigate the authenticity of the above claims, Wikinews asked the main author of the two paragraphs in question, Wikipedian Julo, about the sources used to write the entry. He confirmed that he had written the text in question, and not copied it from an encyclopedic publication as claimed by Jana.

It is therefore impossible that both Julo and the people responsible for the exercise book advertisement have used the same uncopyrighted encyclopedia, thus coincidentally creating identical texts. The reporters also noted that the first draft of the introduction to the article was written by WaldemarWolskiHuta (February 2006). Afterward the text had undergone some modifications by Julo (September 2006), as well as Picus viridis and Beno (March 2008). However, the text presented in the press promotional material, which – according to 4fun.tv – came from an old-print encyclopedia is identical to the Wikipedia entry after the changes mentioned above had been made. Julo added that he was still alive, together with the other authors of the article in question who constituted the group of the copyright co-holders. This naturally led to a conclusion that neither 50 nor 70 years could have passed since their death. He left 4fun.tv’s actions with a comment that although the contents he and the other Wikimedians had made public and free, they are far from making them available in any “free style”, but under a specified license.

In follow up messages to Jaros?aw Janas, Wikinews reporters confronted the creative director over his seemingly inaccurate claims.

Wikinews was told in a reply that 4fun.tv would ignore the claims unless they see permission from the author of the original content to investigate this story. They were also informed that further e-mails without any specifics sent by the reporter would be qualified as spam. 4fun.tv’s creative director further added that he found the reporter’s picture on the Internet and asked how the person would feel if this picture was to appear on billboards or press releases that advertised the TV station.

Wikipedia does allow copying of its content under certain conditions. The encyclopedia’s content is released under the GNU Free Documentation License, which means that it can be copied, modified, and used commercially and non-commercially – under the conditions that the license’s text is included with the copied content and the five main authors are mentioned. If a part of the article is used, like in the example quoted in this news story, a “right to quote”, recognized by Polish law, may be used. In such a case it suffices to mention the source of the text (Polish Wikipedia) and the author of the excerpt. 4fun.tv met none of these conditions, meaning that copyright has been violated.

Over a year ago Polish Wikinews reported on a similar problem, regarding the use of free-licensed photographs. Since that time such “borrowings” have become less frequent, however photos are still being used in discordance with the license. Journalists have gotten used to citing sources, e.g. Wikipedia, although licensing conditions require attributing the actual author, not the source. So instead of attributing John Doe for his contribution, agencies like Polska Agencja Prasowa (Polish Press Agency) are attributing the source, Wikipedia.

In early September 2008 a similar situation occurred in relation to the Polish edition of Wiktionary. Gazeta Wyborcza, a Polish daily, published an IKEA advertisement, on the opening page of which an almost word-for-word Wiktionary entry was placed; additionally the advertisement used the characteristic MediaWiki layout. The reference to the external source used was missing.

In April 2008, an example of an Australian professor was cited; the scientist, in a reply to a news story, quoted a Wikipedia definition almost word-for-word. The same professor condemned the use of Wikipedia in his previous press appearances.

In 2005 Wikipedia material was discovered in the German weekly magazine Der Spiegel, which acknowledged its fault and published appropriate apologies in place of the article in the online edition.

Frontline magazine in 2007 was found using an image from Wikipedia without proper credit. When pointed out the magazine acknowledged the failing and a correction was promptly given in the subsequent issue.

Buying Bathroom Furniture Is No Joke

Click Here To Find Out More About:

Buying Bathroom Furniture is No Joke

by

Danny Anderson

A lot of folks tend to rush through their decisions when it comes to remodelling their bathroom. Many people don t really think it s quite as important to create an enjoyable ambience in their bathroom as it is in their living room. But in reality, we spend a great deal of our lifespan inside the bathroom and therefore, it commands similar attention to details.

Here are some points to ponder over before spending your hard-earned on money on your bathroom renovation.

Different Pieces Should Complement Each other

Bathroom remodelling demands a different approach to it. It is usually a smaller space as compared to your living room. You can t put too many things in there; otherwise, it may look pretty shabby.

From the design standpoint, you should buy different

furniture

pieces for your bathroom that match one another. Essentially, you have two choices here: you can either buy small pieces that complement their bigger counterparts which are already installed inside your kitchen or replace all of them with new pieces that match each other well.

YouTube Preview Image

At the end of the day, you want to feel great about ambience when you are in there and have a quality time.

Spaces between the Walls

For most people, bathrooms are typically smaller than their living rooms. Therefore, taking care of the distance between a furniture piece and the adjacent wall can affect your overall experience.

According to expert interior designers, you should maintain a three-foot distance between your sink and the wall beside it. Similarly, you should make sure the distance between the tub and the wall is ideally three feet. In fact, the same should be followed while installing the toilet as well.

Sometimes it s wiser to consider the space you have in your bathroom and then compare it with the combined space of all the pieces you want to install in there.

Experience it First-hand

What is a good time to buy bathroom furniture, you ask?

Well, according to experts, there is no best time to buy it but you should always make sure you consider the built of the items with regards to their utility and convenience factor in your bathroom. Keeping this mind, the best time to buy furniture for your bathroom is the morning time. You are more likely to remember the factors that matter to you.

You don t want to end up buying a sink that doesn t have enough space for your hair dryer or shaving kit for that matter. Before you re going to the shop, have a good long look and remember the things that are going to matter when you install the items in the bathroom.

So, it s a great idea to rut through your normal morning routine before heading out to the home furnishing store.

Looks vs Functionality

While redoing your bathroom, it s important to consider the price and appearance of different items with regards to the functionality that comes with them.

Expensive items don t necessarily bring the feel-good factor, if their functionality doesn t really match your lifestyle. While appearance is essential, you should look prioritize the functionality over all else.

After all, who wants to spend a fortune on a bathroom sink with features that are practically of no use in their everyday lives?

Danny is a home decor enthusiast who writes extensively on

modern furniture

. His main focus is on offering the most useful tips to people looking for

best furniture store in San Jose

.

Article Source:

ArticleRich.com

Fifteen people killed in Philippines hotel fire

Sunday, December 19, 2010 

Fifteen people were killed and twelve were injured after an eight hour hotel fire in Tuguegarao City, Northern Philippines, however police and firefighters managed to save many guests. Reports suggest the deceased sought cover in bathrooms where they were burnt beyond recognition.

After entering the building firefighters were left in tears after finding the charred bodies of guests on the upper floors. “It’s so close to Christmas, we wept when we saw their bodies,” said fire investigator Daniel Abana. Nine of the deaths were confirmed to be nursing students from a nearby university. The students were in the city to take nursing exams. Nursing college instructor, Romeo Opido, told authorities that 36 nursing students from nearby provinces were at the hotel. Tuguegarao City counselor said, “It is very unfortunate that this happened just when they were about to take their exams.”

The other deaths were the hotel owner’s and their family, including three children. The cause of the fire is still undetermined although it is known that the fire started on the ground floor and was energized by car tires and other combustible materials. It is also believed that paint cans were still in the building following a recent make over.

Fifteen people killed in Philippines hotel fire

Sunday, December 19, 2010 

Fifteen people were killed and twelve were injured after an eight hour hotel fire in Tuguegarao City, Northern Philippines, however police and firefighters managed to save many guests. Reports suggest the deceased sought cover in bathrooms where they were burnt beyond recognition.

After entering the building firefighters were left in tears after finding the charred bodies of guests on the upper floors. “It’s so close to Christmas, we wept when we saw their bodies,” said fire investigator Daniel Abana. Nine of the deaths were confirmed to be nursing students from a nearby university. The students were in the city to take nursing exams. Nursing college instructor, Romeo Opido, told authorities that 36 nursing students from nearby provinces were at the hotel. Tuguegarao City counselor said, “It is very unfortunate that this happened just when they were about to take their exams.”

The other deaths were the hotel owner’s and their family, including three children. The cause of the fire is still undetermined although it is known that the fire started on the ground floor and was energized by car tires and other combustible materials. It is also believed that paint cans were still in the building following a recent make over.

Friday, October 24, 2008 

On August 21, the Polish weekly Przekrój published an advertisement for Dan-Mark exercise books, bearing the logo of 4fun.tv, a Polish music/interactive TV station. Part of the advertisement contained a definition of the word “exercise book”. The wording looked familiar, and Wikinews consulted Wikipedia, the collaborative online encyclopedia.

Upon seeing the Wikipedia definition, it appeared that the entry quoted in the promotional material was identical to the initial two paragraphs of the relevant Wikipedia entry.

Freelance reporters for the Polish Wikinews decided to find out the reason for such a similarity and whether either of the texts (the advertisement’s or Wikipedia’s) might be a case of copyright violation.

The reporters contacted a Jaros?aw Janas, Creative Director of 4fun.tv., where the ad appeared. His reply included the following claim:

Copyright on text does not last for fifty years as claimed by Janas, but for 70 years after the death of the author.

To investigate the authenticity of the above claims, Wikinews asked the main author of the two paragraphs in question, Wikipedian Julo, about the sources used to write the entry. He confirmed that he had written the text in question, and not copied it from an encyclopedic publication as claimed by Jana.

It is therefore impossible that both Julo and the people responsible for the exercise book advertisement have used the same uncopyrighted encyclopedia, thus coincidentally creating identical texts. The reporters also noted that the first draft of the introduction to the article was written by WaldemarWolskiHuta (February 2006). Afterward the text had undergone some modifications by Julo (September 2006), as well as Picus viridis and Beno (March 2008). However, the text presented in the press promotional material, which – according to 4fun.tv – came from an old-print encyclopedia is identical to the Wikipedia entry after the changes mentioned above had been made. Julo added that he was still alive, together with the other authors of the article in question who constituted the group of the copyright co-holders. This naturally led to a conclusion that neither 50 nor 70 years could have passed since their death. He left 4fun.tv’s actions with a comment that although the contents he and the other Wikimedians had made public and free, they are far from making them available in any “free style”, but under a specified license.

In follow up messages to Jaros?aw Janas, Wikinews reporters confronted the creative director over his seemingly inaccurate claims.

Wikinews was told in a reply that 4fun.tv would ignore the claims unless they see permission from the author of the original content to investigate this story. They were also informed that further e-mails without any specifics sent by the reporter would be qualified as spam. 4fun.tv’s creative director further added that he found the reporter’s picture on the Internet and asked how the person would feel if this picture was to appear on billboards or press releases that advertised the TV station.

Wikipedia does allow copying of its content under certain conditions. The encyclopedia’s content is released under the GNU Free Documentation License, which means that it can be copied, modified, and used commercially and non-commercially – under the conditions that the license’s text is included with the copied content and the five main authors are mentioned. If a part of the article is used, like in the example quoted in this news story, a “right to quote”, recognized by Polish law, may be used. In such a case it suffices to mention the source of the text (Polish Wikipedia) and the author of the excerpt. 4fun.tv met none of these conditions, meaning that copyright has been violated.

Over a year ago Polish Wikinews reported on a similar problem, regarding the use of free-licensed photographs. Since that time such “borrowings” have become less frequent, however photos are still being used in discordance with the license. Journalists have gotten used to citing sources, e.g. Wikipedia, although licensing conditions require attributing the actual author, not the source. So instead of attributing John Doe for his contribution, agencies like Polska Agencja Prasowa (Polish Press Agency) are attributing the source, Wikipedia.

In early September 2008 a similar situation occurred in relation to the Polish edition of Wiktionary. Gazeta Wyborcza, a Polish daily, published an IKEA advertisement, on the opening page of which an almost word-for-word Wiktionary entry was placed; additionally the advertisement used the characteristic MediaWiki layout. The reference to the external source used was missing.

In April 2008, an example of an Australian professor was cited; the scientist, in a reply to a news story, quoted a Wikipedia definition almost word-for-word. The same professor condemned the use of Wikipedia in his previous press appearances.

In 2005 Wikipedia material was discovered in the German weekly magazine Der Spiegel, which acknowledged its fault and published appropriate apologies in place of the article in the online edition.

Frontline magazine in 2007 was found using an image from Wikipedia without proper credit. When pointed out the magazine acknowledged the failing and a correction was promptly given in the subsequent issue.

No Credit Examine Payday Loans On The Net

Click Here To Find Out More About:

Submitted by: Willardvc Cobb

No credit score test issue is as essential as the curiosity charge you get, income advance payday mortgage lenders confront a fierce opposition today and, you have the option to utilize on the net for up to 1500 with no credit checking with next to nothing but a healthful checking account through the final 30 days.

As soon as once again, undesirable credit score data do not make any difference when applying for a payday mortgage, your employment position is significantly much more crucial than that. It is highly recommended to focus on finding a payday loan with a direct dollars advance lender in order to save on commissions instead of focusing on gaining a mortgage with no credit score checking since of the motives stated previously mentioned.

In conclusion, no credit check payday loans are out there all close to, by working with net you can evaluate quite a few loan companies and then choose the much less expensive option that fill your requirements. Nonetheless, by making an attempt to go with a direct dollars advance loan provider you will save income, taking into consideration that the no credit test condition is not as prevalent as conserving the most gaining the least expensive curiosity rate.

YouTube Preview Image

With an on line globe that is so complete of scams, buzz and gimmicks it can be hard to uncover genuine payday loans on the internet. When you will need dollars for some thing that you will need to spend, you don’t have time to waste with rip-off websites and gimmicks. It’s a significant waste of time to have to go by means of the Net trying to uncover a legit payday mortgage.

The superior news is that there is a true loan organization or two on the World wide web that can give you a legit payday loan without having the have to have for credit verify. There is no credit score check whatsoever. All you have to have is a position which is a way to spend the loan back. There isn’t even any qualification other than getting a occupation and being through age eighteen. Becoming more than eighteen is simply because you can not enter into any kind of mortgage agreement except if you are of legal age.

Some individuals get annoyed that some World-wide-web sides say the have to have a checking account. This is essentially not even correct and no checking account is genuinely desired with any genuine payday mortgage organization. They will consult you and tell you that you have to have a checking account, surely.

The cause that they say you have to have a checking account is since if your payment bounces they are much more probable to get their cash, on the other hand you will get an insufficient fund cost from your financial institution if you don’t have the dollars in your account for your payment. If you use a checking account, then there is no style of overdraft protection and the payday mortgage corporation is significantly less very likely to get their funds for the payment if you don’t have it in your account.

There is in reality no way for a payday mortgage provider, insurance coverage firm or anyone else for that matter, to be capable to distinguish amongst a checking account amount and a cost savings account amount.

About the Author: Find out more about payday loans

nocreditcheckpaydayloansnow.co.uk

Purchase Now Spend Later on No Credit score Examine Loans,

isnare.com

Permanent Link:

isnare.com/?aid=803565&ca=Finances

Egypt struggles to recover tourism, investment

Friday, February 10, 2012 

Standard & Poor’s downgraded Egypt’s currency rating for the second time in four months based on the country’s shorfall in foreign reserves and shaky political transition. It’s the latest development for a nation facing mounting economic diffuclties.

Egypt’s foreign reserves fell by over 50 percent last year to about US$16 billion. Egypt has requested US$3.2 billion from the International Monetary Fund to bolster its reserves and prevent a devalation but that could take months.

Experts say that Egypt’s problem of attracting foreign investment and tourists, which are two sources that would increase reserves, has already caused the Egyptian pound to lose 1 percent of its value and if the country doesn’t solve the shortfall in foriegn currency, it could even lead to a further currency devaluation within the next two to three months.

The long-term solution is to restore tourism and foreign investments but both are suffering because of the continuing unrest.

Egyptian tourism suffered this past year as a result of a revolution, a transition to an elected government, and continuing signs of unrest and instability.

The Egyptian Revolution began on January 25 last year and President Hosni Mubarak resigned over two weeks later on February 11. The protests have continued as Egyptians grew uncomfortable with the military’s control over the transition. At the start of this month, 79 people were killed at a soccer event in Port Said.

Tourism in Egypt accounted for US$12.5 billion in 2010 but fell 30 percent, or US$8.8 billion, in 2011, according to Mounir Fakhry Abdel Nour, Egypt’s tourism minister. Tourism accounts for 11.6 percent of Egypt’s GDP.

Last week, two U.S. female tourists and their Egyptian guide were abducted in the Sinai peninsula by Bedouin tribesmen and released shortly afterward.

The kidnapping took place in broad daylight on a busy road while the tourists travelled after a visit to St. Catherine’s Monastery. Masked tribesmen stopped their bus, abducted the tourists by gunpoint, and escaped into the mountains. Three other tourists of unknown nationalities were left on the bus. Local authorities organized a search which ended in negotiations with local Bedouin tribesmen. The Bedouin demanded the release of recently apprehended tribesmen, who had been detained for drug trafficking and robbery. The US hostages were released unharmed, Abdel Nour said.

As a location, Egypt boasts ancient pyramids, the Nile River, Biblical sites like Mount Sinai, museums, and Red Sea coastal resorts. Last year the number of tourists plunged from fifteen million people down to nine million, which is a 40 percent drop.

The low amount of tourism to Egypt has also affected tourism in other countries. Stas Misezhnikov, Israeli tourism minister, said that Israeli tourism is down because the flow of tourism from Egypt’s Sharm el-Sheikh resort is “almost nonexistent right now.”

Egypt’s current investment climate is also severely hampered by the perception that the climate is not yet right for investment.

Mulyani Indrawati, managing director of the World Bank, said investors were not ready to get back into the markets of the Arab Spring countries until stability is restored but the situation has also been exacerbated by the precarious state of the regional and international economy.

Egypt’s domestic politics is threatening one of the country’s largest stable sources of foreign investment. The United States’ annual military aid to Egypt accounts for US$1.5 billion. U.S. politicians have threatened to withhold that aid package, however, because of an investigation into pro-democracy NGOs that involve 19 American citizens and more U.S. money. Senator John Kerry said the Egyptian investigation is a “dangerous game that risks damaging both Egypt’s democratic prospects and the U.S.-Egyptian bilateral relationship.”

Faiza Abou el-Naga, who is the Egyptian minister who distributes Egypt’s aid money, a former Mubarak loyalist who survived through the transition, and one of Egypt’s most visible female politicians, claims the NGOs are meddling in her country’s sovereignty. Both the Muslim parties who won the election and the generals in power are backing those hearings. Her argument that foreigners are meddling in Egypt also has a populist appeal.

The military government’s slow transition is also stalling foreign investments. Khaled bin Mohamed al-Attiya, foreign minister of Qatar, said a few weeks ago his government is holding back from making US$10 billion in investments because power has not been transferred to an elected government. The other Middle Eastern countries that pledged investments, such as Saudi Arabia and United Arab Emirates are also waiting.

The Egyptian government announced this week that it was investigating Yasser el-Mallawany, an investment banker with EFG Hermes based in Cairo, for allegedly paying soccer fans to riot at Port Said, a charge which el-Mallawany dismissed and attributed to gossip.

Meanwhile, investors within Egypt are looking for other investment vehicles such as real estate as they fear holding cash in a period of devaluation.

Florence Eid, who is an expert on Middle Eastern economies at U.K. Arabia Monitor, said the situation throughout the Middle East could get worse. “People are frustrated because the reasons that they revolted against to begin with, are still there,” Eid said. “Whoever said this was going to be smooth was naive.”

“One year on: Egyptians mark anniversary of protests that toppled Mubarak” — Wikinews, January 25, 2012

Egyptian Pound (EGP) in US Dollar (USD)